Hrvatsko školstvo u Tuzli
U tuzlanskoj je regiji, kao i na ostalim prostorima Bosne i Hercegovine, veoma kasno organizirano školstvo, a o obrazovanju su se brinule isključivo vjerske zajednice. Za razliku od muslimana, koji su 1572. osnovali svoju školu, mekteb, i pravoslavaca čija je prva škola otvorena 1830., Hrvati su glede toga bolje stajali, jer su franjevci učili djecu u samostanu i pripremali ih za dalje školovanje. Hrvatski mladići su odlazili u Italiju, Austriju, Mađarsku i druge zemlje gdje su stjecali znanja koja su prenosili mlađima.
U samostanu u
Gradovrhu 1674. i u Solima 1679. opismenjavala su se djeca hrvatskih obitelji i
to sve do njegovog zatvaranja, a prestao je raditi zbog odlaska vjeroučitelja u
Ilok, Slavonija, krajem 17. stoljeća. Nestankom tih samostana, nestale su i
škole. Međutim, uvijek je bilo pismenih ljudi, koje su podučavali franjevci. To
se najbolje vidi po tome što su pojedine vjerske knjige tiskane u više, čak i u
deset izdanja. Franjevci su 1850. zamolili sultana da im odobri otvoriti škole,
te je već 1853. u Bosni bilo jedanaest hrvatskih škola. Fra Blaž Josić je pisao
1864. austrijskom konzulu da „mi uopće svi želimo, ne samo da se podignute
škole usavrše, i bolje rašire, nego što je moguće više njih, i kamo sreće da bi
se barem u svakoj župi mogle podignuti“.
Uloga franjevaca
Kad je u Tuzli
nestalo franjevačkog samostana, nestalo je i hrvatske škole i stoljećima nije
bilo. Osnovno znanje se stjecalo kod svećenika u Solima, Lipnici i na Husinu.
Hrvatska muška djeca su pohađala i srpsku školu, koja je bila otvorena 1830., a
ženska djeca su učila u kići Ivke Ivančević. Hrvatska škola je postojala 1854.
Djeca su se podučavala u župskoj, a zatim u nekoj iznajmljenoj kući. Na Trnovcu
su franjevci podigli 1863. veću zgradu samo za školu. Škola na Trnovcu je mogla
primiti dvije stotine djece; 1882. ravnatelj je bio župnik, učitelj fra Mijo
Matić, a učenika je bilo 54.
Austrijska vlast,
međutim, nije podržavala franjevačke škole. Ona je spremala projekat osnivanja
državnih, odnosno, kako su se još zvale, komunalnih škola. Tako su se, bez
državne potpore, franjevačke škole postupno gasile. Vlasti su im ponegdje, na
dobrovoljnoj osnovi i neobvezatno, davale određenu pomoć. Nekoliko takvih škola
uspjelo se održati, dakako, uz muku i napor. Problemi s konfesionalnim školama
javili su se i u Tuzli. Ovdje se kotarska vlast uporno suprostavljala otvaranju
škole po vodstvom župnika. Ipak je to na kraju riješeno, barem za neko vrijeme,
po želji franjevaca.
Takav stav
austrougarske vlasti su zauzele težeći da školstvo u cjelini drže pod svojom
kontrolom. Međutim, broj državnih škola ni približno nije zadovoljavao stvarne
potrebe. Zato su franjevci uporno nastojali sačuvati vlastite škole gdje je to
bilo moguće. Tada su ih imali u Tuzli, na Breškama i u Morančanima.
Franjevci Bosne Srebrene
bili su, inače, stoljećima gotovo jedini prosvjetni djelatnici među hrvatskim pučanstvom
na prostoru pod turskom okupacijom. Kao učitelji, lektori i profesori u pučkim,
gramatičkim (srednjim) i filozofsko-teološkim školama obrazovali su pučanstvo i
pisali prikladne priručnike, ne samo za samostanske pučke škole nego i za
obrazovanje druge djece i omladine. Tako je Biskup Augustin Miletić osnivao
analfabetske tečajeve i pisao priručnike. Priručnike za osnovno obrazovanje
pisali su još: Ivan Franjo Jukić, Antun Knežević, Grgo Martić, Ambroz Matić.
Tiskane latinske gramatike napisali su: Tomo Babić, Filip Kunić, Stjepan
Marijanović, Lovro Štitović. Marijanović je, osim gramatike, sastavio i druge
priručnike latinskog jezika, kojima su se služile škole Bosne Srebrene od
dvadesetih do pedesetih godina 19. stoljeća. Don Frane Miličević je sastavio „Slovnicu
za osnovne škole“, koja je doživjela dvadeset izdanja, kao i više priručnika za
školsku uporabu. Da nije bilo franjevaca, ne bi bilo ikakvog nacionalnog
napretka i razvoja, jer ni Turska, ni Austrija nije ostavila Hrvatima na ovom
području nikakve prosvjetne ustanove na njihovom jeziku. One su podignute
zahvaljujući svijesti samog naroda i njegovih vrijednih pojedinaca, franjevaca
Bosne Srebrene, koji su se od početka svoga djelovanja u Bosni potpuno
udomaćili, pa su ih ljudi smatrali domaćim sinovima i braćom.
Družba Kćeri Božje Ljubavi
U Tuzli su 5.
prosinca 1883. za vrijeme župnika Stjepana Ikića, a na preporuku nadbiskupa
Stadlera i Civilnog adlatusa baruna Nikolića, došle časne sestre Kćeri Božje
ljubavi i podigle Zavod Kraljice svete Krunice, a 17. prosinca te godine otvorile i pučku školu sa dva
odjeljenja, hrvatskim i njemačkim. Sestre su se smjestila u iznajmljenoj kući,
a općina im je ustupila kuću za školu. Pošto su imale mnogo đaka, prišle su
gradnji veće školske zgrade, koja je dovršena 25. listopada 1888. Zgrada Kraljice
svete Krunice je bila lijepa i funkcionalna s dvorištem i krasnim vrtom. U
Zavodu je bila kapelica, dječje zabaviše, internat, osnovna, građanska i
stručna škola. Prvo dječje zabavište u Tuzli otvoreno je u Zavodu pri pučkoj
školi, koje su vodile časne sestre i primale djecu svih vjeroispovjesti. A 1888.
otvorena je i Viša djevojačka škola s njemačkim nastavnim jezikom. Godine 1902.
dograđeno je jedno krilo zgrade, te je 1904. otvoren prvi razred hrvatske Više
djevojačke škole, koja je 1924. postala Građanska škola trgovačkog smjera. U
Zavodu je 1936. otvorena Ženska stručna škola. Uz školu je postojala radionica
ručnog rada. Tijekom postojanja Zavoda sestre su podučavale u glazbi i stranim
jezicima. Škole su imale oko trista učenika godišnje, svih nacionalnosti. U
Zavodu je od početka bio internat za učenice, a od 1938. i internat za dječake,
stipendiste HKD „Napredak“. U Zavodu su se odvijale i izvanškolske aktivnosti:
priredbe, akademije, zborovi, dramske izvedbe. Učenici Zavoda su sudjelovali na
svim glazbenim priredbama u Hrvatskom domu.
Na molbu
brežačkog fra Franje Frankovića, časne sestre iz Družbe Kćeri Božje Ljubavi su
već 1884. otišle na Breške, te tu osnovale samostan Emaus i otvorile školu za
mušku i žensku djecu od četiri razreda. Posredovanjem tuzlanskog kotarskog
predstojnika von Wiener Weltena, Družba je 17. listopada 1883. kupila u
Breškama devetnaest jutara zemlje za 650 forinti. Zajedničko ministarstvo
financija u Beču obavjestilo je Generalat Družbe 12. prosinca 1883. da dozvoljava
otvaranje škole u Tuzli i na Breškama, te da država ujedno dariva Družbi na
Breškama neobrađeno zemljište Miladiju i Miriće, trideset jutara, koje se
graniči sa zemljištem što ga je Družba kupila. Sedamnaestog travnja 1884.
položen je kamen temeljac za Brežačku školu. Brežačka osnovna škola počela je
sa radom odmah u rujnu 1884. To je tada bila jedina škola u čitavom kraju.
Pohađali su je đaci iz osam sela: Brešaka, Obodnice, Doknja, Lipnice, Donje i
Gornje Dragunje, iz pravoslavnog sela Vrno Blato i muslimanskog Turske
Obodnice. Đaci su veoma marljivo učili, iako su do škole pješačili i po tri
sada, često po nevremenu i lošim putovima. Zbog velike udaljenosti sela od
škole, u sva četiri razreda je bilo malo ženske djece, oko desetoro, a muške
oko 150.
HG, rujan 1995., Anto Cigeljević
Post a Comment